روستای نظرآقا-نظرآقا سلام

X آئین زنبیل بافی در نظرآقا X زنبیل خرما X نخل X موخ X تک X بل X صایع دستی نخل X جنوب X نظرآقا X روستا X پایگاه اطلاع رسانی نظرآقا سلام X عکس X قدیمی

عنوان بنر

نیازمندی ها

تبلیغات 1 تبلیغات 2  3تبلیغات

مطالب پیشنهادی

آئین زنبیل بافی در نظرآقا (حیدر رضانیا)+ تصاویر

  • 16:09
  • 548  بازدید

نظرآقا سلام _ یکی ازمیراث های فرهنگی روستای نظراقا بافت صنایع دستی ازقبیل: زنبیل ، کلاه زنبیلی ، بل ، بادبزن ، کراخه ، کپوره ، دوغله ، نون دون ، توزه ، بند,کلدون ، تک ، ترک و غیره است که همگی از ضایعات نخل توسط مردمان این دیارساخته میشد. اما با اومدن کارخانجات صنایع پلاستیک، دست بافتهای نخلی بتدریج روبه انقراض رفت که حتی بعضی وسایل مذکور فوق کاملا از بین رفته اند.
اما هنوز افراد انگشت شماری هستندکه در روستای ما مبادرت به این کارمیکنند. البته تنها شخصی که روزانه مشغول به زنبیل بافی است کسی نیست جز کربلایی داراب جوکار.

آئین زنبیل بافی در نظرآقا
در سالیان دور افراد خبره زیادی بودند مثل: مشهدی صفرمختار ، غلامرضای شیخ ، غلامرضای نوشاد ، شیخ صفر ، اله کرم حاج حسین ، حاج اسماعیل کل یوسف ، حاج محسین مراد و ... که خیلی خوب می بافتند.
برای بافت زنبیل ابتدا(دل ، گرز وسط نخل) نخل که معمولا زیرنخل بوسیله کرم خوردگی یا باد یا کشتن نخل می افتد جمع کرده پس از وارتندنان ( جدا کردن پیش از جوب نخل) آن را در معرض نور آفتاب قرارمی دهند.

آئین زنبیل بافی در نظرآقا

آئین زنبیل بافی در نظرآقا


بعد موقع بافتن پیشها را در آب خیس میکنند برای نرم شدن و شکل دهی بهتر.
افراد قدیمی که کاهآ در مهمانیها اقدام به دوختن میکردند بعد از پایان مرحله ابتدایی بافت،  بوسیله (پاتیزه) دوخته های خود را یک شبانه روز کمتر یا بیشتر زمان بره را بهم وصل میکنند.

آئین زنبیل بافی در نظرآقا

آئین زنبیل بافی در نظرآقا


بند زنبیل را نیز قدیمی ها از لیف نخل تهیه و کامل میکرند.

بعد از گوشه و دسته گذاری زنبیل این وسبد بسیار زیبا شکیل آماده کار در باغ میشود تا با همین ابزار ثمر نخل را به پایین درخت انتقال دهند.

آئین زنبیل بافی در نظرآقا

آئین زنبیل بافی در نظرآقا

آئین زنبیل بافی در نظرآقا
برای کارایی و طول عمر بیشتر روز کار مخ برون باید چندین بار زنبیل را خیس کرد. چون برای موخ بر (کارگر نخل) انعطاف پذیره میشود.

شهرام رزمجو

عکس: علی رزمجو



مطالب مرتبط:

1) مديريت، نظراتي که حاوي توهين ، هتاکي ، افترا و مسخره کردن شخص يا گروهي باشد را منتشر نخواهد کرد.
2) نظرات تبليغاتي ( معرفي سايت هاي تبليغاتي ) درخواست تبادل لينک منتشر نخواهد شد
3) لطفا جهت بوجود نيامدن مسائل حقوقي از نوشتن نام مسئولين و شخصيت ها تحت هر شرايطي خودداري نمائيد.
4) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.

نظرات برای این مطلب
  • 8 سال پیش - 18:34
    مثل همیشه خوب
کد امنیتی رفرش

برترین های نظرآقا سلام

هیئت های مذهبی روستای نظرآقا

گالری تصاویر

درباره ما

نظرآقا سلام

سایتی که در پیش روی شما قرار گرفته(نظرآقا سلام) سایت رسمی نظرآقا(مرکز دهستان زیرراه) است این سایت در شهریور ماه 1391 و با هدف خدمت و اطلاع رسانی به مردم شریف مرکز دهستان زیرراه و انعکاس مشکلات نظرآقا به مسئولین بخش، شهرستان و استان طراحی شده است. و برای چنین هدفی همواره در تلاش هستیم تا خدمات سایت را گسترش دهیم. این امر محقق نمیشود، جز با همت بلند و همکاری صمیمانه شما عزیزان. از سروران دلسوز خواهشمندیم تا در رفع نواقص و بالندگی این جریان و حرکت منت گذارده و مدیران این سایت را یاری رسانند.