روستای نظرآقا-نظرآقا سلام

X بازی های دوران کودکی ما X بازی قدیمی X کلی بازی X خاطرات X روستا X حیدر رضانیا X علی رزمجو X نظرآقا سلام X چوب دستی X www.nazaragha salam.ir X یادگاری

عنوان بنر

نیازمندی ها

تبلیغات 1 تبلیغات 2  3تبلیغات

مطالب پیشنهادی

بازی های دوران کودکی ما (کلی بازی) + عکس

  • 1:07
  • 556  بازدید

 

يکي ازبازي هاي مرسوم دوره کودکي و نوجواني ما، کيلي بازي (کلی بازی) بودتعداد بازيکنان : فرقي نداره ولي هر دو تيم بايد به نسبت مساوي تقسيم شوند (یارگیری) این بازی را بيشتر پسران انجام مي دهند.

وسایل لازم : چوب تر گزی يا نخل حدود 50 سانتي و يک عدد چوب کوتاه به اندازه کف دست . شرح بازي : اين بازي بيشتر درزمستان وهواي بهاري مي چسبید /عموما عصرها با وسعت زمين زياد وباگفتن الوري / با جواب دادن احمدي شروع ميشد. دو طرف چوب کوتاه را طوري ميتراشيم که به اندازه اي که روي زمين قرار گيرد يا چاله اي برای آن ميکنيم. با زدن يک ضربه به سر چوب يا بايد قادرباشيم چوب کيلي کوچک را از زمین بلند کرده و با چوب بلند با تمام توان به آن درهوا ضربه بزني .

اگرنتوانستی با چوب دستیت به چوب (کلی) کوچک در آسمان ضربه بزنی یکی دیگر از هم بازی های شما (یارهای شما) به نوبت می آید و ضربه می زند. شيوه بازي : يک دايره را رسم ميکنيم که به اون چاه ، چاله ، داکه گفته ميشه و روي زمين که زننده چوب توي اون قرار ميگيره در زمين بازي يک فرو رفتگي کوچيک ميسازيم تا چوب کوتاه روی آن طوري قرار گيرد که /چوب بزرگ زير آن قرار گيرد.

نفرات رو به دو دسته مساوی تقسيم ميکنيم و تيمي که چوب بدست داره موظف به زدن ضربه به سر چوب کوتاه ميباشد (روي آب) تا آن چوب به هوا پرتاب شود و با يک حرکت نمايشي محکم و بدون اينکه چوب کوچيک به زمين برسد به آن ضربه دوم را وارد میکنیم و آن چوب کوچک پرتاب شده را با هنر خود هرجا که توانش را داشتیم میفرستیم. چوب که پرت شد تيم مدافع (زيراب) اگه چوب کوتاه رو در هوا گرفت( بل یا بول) تيم ضربه زن بازنده و اگه نگرفت تيم مهاجم و ضربه زن موظف به گذاشتن چوب بلند روي چاله بوده و تيم مدافع چوب کوتاه را با يک پرتاب بايد چوب بلند که چوب دستی محسوب میشود و در حال حاضر بر روی زمین قرار گرفته بزنند.

اگر تیم مدافع موفق شدند آن چوب دستی را بزنند که این کار نیز خود هنر و دقت خاصی را مبطلبد جای تیم مدافع و مهاجم عوض میشود و مجددآ این عمل تکرار میشود.

اگه هم موفق به این کار نشد میبایست با چوب بلند فاصله چوب کوتاه رو از چوب بلند شمرد ، اگه شد مثلا 4 اين صورت زننده ضربه ميبايستي 4 بار به چوب کوتاه ضربه بزنه و آن را دور چاله کند . مسلم است هرچه ضربه بيشتر باشد نتيجه بهتر است. چون تيم مدافع ميبايستي بعد از اينکه چوب کوتاه دور شد با گرفتن يک نفس(که صداقت او را میرساند) از اعضا بدون نفس کشيدن خودش را به چاه برساند اگه رساند که برنده و اگه نرساند تيم بازنده است.

البته دراين بازي قدرت بدني لازم است بيشتر دست فعاليت دارد. و بايد نکات ايمني رعايت گردد ممکن بيشترين آسيب به چشم ما بخورد.

 

 حیدر رضانیا

بازی های دوران کودکی ما (کلی بازی) بازی بومی دشتستان

بازی های دوران کودکی ما (کلی بازی)

بازی های دوران کودکی ما (کلی بازی)

بازی های دوران کودکی ما (کلی بازی)

با تشکر از آقای حیدر رضانیا



مطالب مرتبط:

1) مديريت، نظراتي که حاوي توهين ، هتاکي ، افترا و مسخره کردن شخص يا گروهي باشد را منتشر نخواهد کرد.
2) نظرات تبليغاتي ( معرفي سايت هاي تبليغاتي ) درخواست تبادل لينک منتشر نخواهد شد
3) لطفا جهت بوجود نيامدن مسائل حقوقي از نوشتن نام مسئولين و شخصيت ها تحت هر شرايطي خودداري نمائيد.
4) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.

نظرات برای این مطلب
  • 9 سال پیش - 9:09
    عالی است
  • 9 سال پیش - 7:48
    آخ یادش بخیر
    ممنون از آقای رضانیا معلم قدیمی و همیشه خوبم که خاطرات ما را زنده کردند.
    لطفآ این مطالب ادامه داشته باشد
  • 9 سال پیش - 22:12
    جالب بود.باتشکر از آقای رضانیا، منتظر مقالات در زمینه بازیهای بومی محلی هستیم.
  • 9 سال پیش - 12:21
    درود بر آقای رضانیا عضو فعال خبرنگاران افتخاری سایت
    همیشه تندرست و سلامت باشید گزارش خیلی خوب و دیدنی بود
کد امنیتی رفرش

برترین های نظرآقا سلام

هیئت های مذهبی روستای نظرآقا

گالری تصاویر

درباره ما

نظرآقا سلام

سایتی که در پیش روی شما قرار گرفته(نظرآقا سلام) سایت رسمی نظرآقا(مرکز دهستان زیرراه) است این سایت در شهریور ماه 1391 و با هدف خدمت و اطلاع رسانی به مردم شریف مرکز دهستان زیرراه و انعکاس مشکلات نظرآقا به مسئولین بخش، شهرستان و استان طراحی شده است. و برای چنین هدفی همواره در تلاش هستیم تا خدمات سایت را گسترش دهیم. این امر محقق نمیشود، جز با همت بلند و همکاری صمیمانه شما عزیزان. از سروران دلسوز خواهشمندیم تا در رفع نواقص و بالندگی این جریان و حرکت منت گذارده و مدیران این سایت را یاری رسانند.