روستای نظرآقا-نظرآقا سلام

X چرخ آسیاب های نظرآقا دیگر نمی چرخد X محمد نامی X آسیابهای قدیمی X بوشهر X خاطرات X عکس X حیدر رضانیا X آرد X گندم X للک X علی رزمجو X www.nazaragha salam.ir

عنوان بنر

نیازمندی ها

تبلیغات 1 تبلیغات 2  3تبلیغات

مطالب پیشنهادی

چرخ آسیاب های نظرآقا دیگر نمی چرخد + عکس

  • 15:07
  • 388  بازدید

 

نظرآقا سلام

_ آسیاب وسیله‌ای بوده‌است که در گذشته برای خرد کردن دانه‌هایی مانند گندم از آن استفاده می‌شده‌است. آسیاب دارای دو سنگ آسیاب است که یک سنگ ثابت و سنگ دیگر متحرک است. با حرکت سنگ دوم دانه‌هایی که توسط روزنی بین این دو سنگ هدایت شده‌اند، خرد می‌شوند. برای حرکت دادن سنگ متحرک از نیروی انسان، حیوانات، آب یا باد استفاده می‌شده‌استآسیاب های نظرآقا.

به آسیاب‌هایی که برای حرکت از نیروی آب استفاده می‌کنند، آسیاب آبی و به آن‌هایی که از نیروی باد استفاده می‌کنند، آسیاب بادی گفته می‌شود. فضای اصلی آسیاب‌ها در دل زمین قرار دارد و بخش نمایان آن اندک است و به نورگیرها و ورودی‌ها محدود می‌شود. محل‌های نگهداری جوال گندم یا آرد و محل استراحت آسیابان نیز جزئی از فضای آسیاب محسوب می‌شود. در فصل گرما، تنوره آسیاب‌ها محلی برای آب تنی جوانان بوده و هست. ایران یکی از کشورهایی است که در آن قدیمی ترین آسیاب‌ها وجود دارند ولی توجهی به نگهداری آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

بطور نمونه در روستای ما نظرآقا واطراف ان نمونه‌های فراوانی آسیاب وجود داشته‌است که بسیاری از آن‌ها تخریب شده‌اند و تنها برخی ازاثار آنان هنوز هم موجودند که از میان آن‌ها می‌توان به آسیاب حاج مهدی(سمت مغرب روستای الیوسفی سفلی)-آسیاب جفته (محمد علی خانی)-آسیاب ناصری واقع درروستای راهدار-ودردهستان زیراه و.... اشاره کرد.

درخود روستا آسیاب برادران مرحومین حاج اسماعیل وحاج محمد شهریاری و بعداشگرالله (علی کرمپور)دایر وبرای عموم وروستا ههای همجوارخدمت رسانی می کردند.درهمین چند سال قبل به همت قاسم قاسمی آسیاب برقی راه اندازی شد که متاسفانه تعطیل و درب آن بسته شد..

آسیاب های نظرآقا 

آسیاب های نظرآقا

آسیاب های نظرآقا

آسیاب های نظرآقا

نمای تخریب شده از آسیاب قدیمی آقای قاسم قاسمی در نظرآقا

آسیاب های نظرآقا

آسیاب های نظرآقا

آسیاب های نظرآقا

عکس: محمد نامی

باتشکر از آقای حیدر رضانیا جهت همکاری در این پست



مطالب مرتبط:

1) مديريت، نظراتي که حاوي توهين ، هتاکي ، افترا و مسخره کردن شخص يا گروهي باشد را منتشر نخواهد کرد.
2) نظرات تبليغاتي ( معرفي سايت هاي تبليغاتي ) درخواست تبادل لينک منتشر نخواهد شد
3) لطفا جهت بوجود نيامدن مسائل حقوقي از نوشتن نام مسئولين و شخصيت ها تحت هر شرايطي خودداري نمائيد.
4) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.

نظرات برای این مطلب
  • 9 سال پیش - 0:28
    جالب بود
    تشکر از آقای رضانیا
  • 9 سال پیش - 23:09
    احسنت و خسته نباشی به جناب آقای رضانیا و نامی خدا قوت
کد امنیتی رفرش

برترین های نظرآقا سلام

هیئت های مذهبی روستای نظرآقا

گالری تصاویر

درباره ما

نظرآقا سلام

سایتی که در پیش روی شما قرار گرفته(نظرآقا سلام) سایت رسمی نظرآقا(مرکز دهستان زیرراه) است این سایت در شهریور ماه 1391 و با هدف خدمت و اطلاع رسانی به مردم شریف مرکز دهستان زیرراه و انعکاس مشکلات نظرآقا به مسئولین بخش، شهرستان و استان طراحی شده است. و برای چنین هدفی همواره در تلاش هستیم تا خدمات سایت را گسترش دهیم. این امر محقق نمیشود، جز با همت بلند و همکاری صمیمانه شما عزیزان. از سروران دلسوز خواهشمندیم تا در رفع نواقص و بالندگی این جریان و حرکت منت گذارده و مدیران این سایت را یاری رسانند.