روستای نظرآقا-نظرآقا سلام

بیو تا بریم گلگلینو بارون بباره X علی رزمجو X دعا X برای باران X روستای نظرآقا X گلگلینو X سنت قدیمی X نظرآقا سلام X پایگاه اطلاع رسانی

عنوان بنر

نیازمندی ها

تبلیغات 1 تبلیغات 2  3تبلیغات

مطالب پیشنهادی

بیو تا بریم قبلی دعا (گلگلینو) شاید خدا رحمش بیا

  • 19:22
  • 470  بازدید

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظرآقا سلام؛ از قدیم، استان بوشهر منطقه‌ای کم آب و خشک بوده است؛ به طوری که مراسم طلب باران در بسیاری از مناطق استان بوشهر از جمله روستای نظرآقا در منطقه سعدآباد مرسوم بوده و آداب مشترکی داشته است.

مراسم بارانخواهی یا در زبان عامیانه و محلی مردم نظرآقا «گلگلینو» یا «قبلی دعا» از این دست است. بدین گونه که مردان روستا گروهی درست می‌کردند و در سطح ولات می‌گشند؛ با خواندن اشعاری در جمعیت و گلگلینو  گویان، باران درخواست می‌کردند و از مردم محله و روستا نون و خرما می‌خواستند.

هر خانه ای که به آنها نون و خرما میداد با خواندن شعری از آنها تشکر میکردند و همینطور هر که غذا نمیداد با گفتن شعری دیگر از خجالت آنها درمی آمدند. یا محکم درب خانه آنها را میکوبیدند

مردم در هنگامی‌که خود را به این گروه می‌رساندند، در صورت امکان مقداری آب نیز روی آنها می‌پاشیدند و معتقد بودند که بعد از مراسم طلب باران گلگلینو حتما باران خواهد بارید.

این روزها که باران نمی بارد و مردم همه چشم به راه بارش باران هستند، جای خالی آیین سنتی و قدیمی گلگلینو در بین مردم ولات کاملا محسوس است.

بارش باران



مطالب مرتبط:

1) مديريت، نظراتي که حاوي توهين ، هتاکي ، افترا و مسخره کردن شخص يا گروهي باشد را منتشر نخواهد کرد.
2) نظرات تبليغاتي ( معرفي سايت هاي تبليغاتي ) درخواست تبادل لينک منتشر نخواهد شد
3) لطفا جهت بوجود نيامدن مسائل حقوقي از نوشتن نام مسئولين و شخصيت ها تحت هر شرايطي خودداري نمائيد.
4) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.

نظرات برای این مطلب
  • 10 سال پیش - 6:06
    ان مردم صادق دیگررفته اند.خداتاحالا هم صبرکرده است.
  • 10 سال پیش - 18:34
    به نظر شما به در مردم کوبیدن ایجاد مزاحمت نیست؟و ایا چنین عملی باعث تجدید عذاب خدا می شود یا رحمت خدارا نازل می کند؟
کد امنیتی رفرش

برترین های نظرآقا سلام

هیئت های مذهبی روستای نظرآقا

گالری تصاویر

درباره ما

نظرآقا سلام

سایتی که در پیش روی شما قرار گرفته(نظرآقا سلام) سایت رسمی نظرآقا(مرکز دهستان زیرراه) است این سایت در شهریور ماه 1391 و با هدف خدمت و اطلاع رسانی به مردم شریف مرکز دهستان زیرراه و انعکاس مشکلات نظرآقا به مسئولین بخش، شهرستان و استان طراحی شده است. و برای چنین هدفی همواره در تلاش هستیم تا خدمات سایت را گسترش دهیم. این امر محقق نمیشود، جز با همت بلند و همکاری صمیمانه شما عزیزان. از سروران دلسوز خواهشمندیم تا در رفع نواقص و بالندگی این جریان و حرکت منت گذارده و مدیران این سایت را یاری رسانند.