روستای نظرآقا-نظرآقا سلام

www.nazaragha-salam.irمرتضي احمدي بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون در گذشت X علی رزمجو X نظرآقا سلام

عنوان بنر

نیازمندی ها

تبلیغات 1 تبلیغات 2  3تبلیغات

مطالب پیشنهادی

مرتضي احمدي بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون در گذشت

  • 19:07
  • 274  بازدید

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظرآقا، مرتضي احمدي، هنرمند پيشکسوت کشور ساعاتي قبل دار فاني را وداع گفت.
بازيگر پيشکسوت سينما، تلويزيون و گوينده ايراني صبح امروز یکشنبه 30 آذرماه به دليل مشکل ريوي درگذشت

احمدي در 1303 در جنوب تهران به دنيا آمد و براي تحصيل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهري در ميدان گمرک رفت و بعد از آن به دبيرستان شرف و دبيرستان روشن رفت.
در 16 سالگي ورزش باستاني و فوتبال را شروع کرد و به همراه تيم فوتبال دبيرستانش در مسابقات آموزشگاه‌هاي تهران رتبه‌هايي به دست‌آورد. بعدها در تيم فوتبال راه‌آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه‌آهن بازيکن و مربي (تا سال 1325) شد.
پس از چند تلاش آماتوري در تئاتر در 1321 با کمک عده‌اي از دوستانش «تماشاخانه ماه» را روبه‌روي باغ فردوسمرتضي احمدي داير کرد، ولي؛ پس از چند هفته مجبور به ترک آنجا شد. در اوايل پاييز 1322 در تئاتر فرهنگ براي اولين بار پيش پرده‌خواني کرد و در نتيجه آن بازيگر تئاتر هم شد. مدتي بعد پدرش از فعاليت او در تئاتر مطلع شد و او را از خانه بيرون کرد. مرتضي احمدي پس از مدتي هم‌زمان با هنرپيشگي در راه‌آهن تهران به‌عنوان تعميرکار استخدام شد.
مرتضي احمـدي براي اولين بار به سبک بيات تهران در پيش پرده‌ها آواز خواند.
احمدي در 1323 به راديو تهران (چندي بعد در راديو ايران و بعد از آن در راديو و تلويزيون ايران) به کار کردن اشتغال گزيد، تا برنامه‌هاي کمدي اجرا کند. در دوره‌هاي مختلفي در راديو کار کرد و از جمله تيپي به نام «بابا جاهل گريان» اجرا کرد و به سبک‌هاي مختلف ترانه و آواز خواند. در فروردين 1353 نقش اول سريال پربينندهٔ هردمبيل، نوشتهٔ پرويز خطيبي را بازي کرد در نظرخواهي‌ از مردم در سال 1356 به‌عنوان محبوب‌ترين هنرپيشهٔ راديو انتخاب شد.
وي در 1326 گويندهٔ فيلم‌هاي خارجي شد و از اعضاي اوليهٔ انجمن گويندگان و سرپرستان گفتار فيلم (تأسيس در 1342) بود.
پس از کودتاي 28 مرداد 1332 احمدي بازيگري را کنار گذاشت و به مدت هفت سال به اهواز رفت. ولي پس از بازگشت به تهران از نو کار بازيگري را در سريالي تلويزيوني به نام تک‌مضراب از سر گرفت. از سريال‌هاي تلويزيوني ديگري که بازي کرده است مي‌توان از سلطان صاحبقران، هفت شهر عشق (1356)، آيينه و زير بازارچه (1377، رضا ژيان) نام برد.
در فروردين 1349 نيز احمدي به دعوت علي حاتمي ترانهٔ عنوان‌بندي فيلم حسن کچل را، ضربي‌خواني کرد (که به نام روحوضي نيز شناخته مي‌شود). در همين سبک در 1328 پنج صفحهٔ موسيقي براي يک شرکت انگليسي ضبط کرد. مرتضي احمدي بيش از چهارصد ترانهٔ ضربي و صد و پنجاه ترانهٔ فکاهي خوانده است.
از ماندگارترين آثار مرتضي احمدي مي‌توان به کار صدايي (نوعي دوبله) وي در مجموعه پينوکيو اشاره کرد که در آن در نقش «روباه مکار» به خواندن متن مي‌پرداخت

پایگاه اطلاع رسانی نظرآقا نیز این مصیبت را به دوستداران و خانواده آن مرحوم تسلیت عرض مینماید



مطالب مرتبط:

1) مديريت، نظراتي که حاوي توهين ، هتاکي ، افترا و مسخره کردن شخص يا گروهي باشد را منتشر نخواهد کرد.
2) نظرات تبليغاتي ( معرفي سايت هاي تبليغاتي ) درخواست تبادل لينک منتشر نخواهد شد
3) لطفا جهت بوجود نيامدن مسائل حقوقي از نوشتن نام مسئولين و شخصيت ها تحت هر شرايطي خودداري نمائيد.
4) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.

نظرات برای این مطلب
  • 10 سال پیش - 23:13
    در گذشت این هنرمندبزرگ را به همه جامعه هنری تسلیت می گو ییم .
کد امنیتی رفرش

برترین های نظرآقا سلام

هیئت های مذهبی روستای نظرآقا

گالری تصاویر

درباره ما

نظرآقا سلام

سایتی که در پیش روی شما قرار گرفته(نظرآقا سلام) سایت رسمی نظرآقا(مرکز دهستان زیرراه) است این سایت در شهریور ماه 1391 و با هدف خدمت و اطلاع رسانی به مردم شریف مرکز دهستان زیرراه و انعکاس مشکلات نظرآقا به مسئولین بخش، شهرستان و استان طراحی شده است. و برای چنین هدفی همواره در تلاش هستیم تا خدمات سایت را گسترش دهیم. این امر محقق نمیشود، جز با همت بلند و همکاری صمیمانه شما عزیزان. از سروران دلسوز خواهشمندیم تا در رفع نواقص و بالندگی این جریان و حرکت منت گذارده و مدیران این سایت را یاری رسانند.