روستای نظرآقا-نظرآقا سلام

X گفتگو با کربلایی مصطفی بحرینی مداح قدیمی و خوش صدای نظرآقا X مصاحبه X سبحان ستوده X محرم X مداح X نظرآقا سلام X علی رزمجو X نوحه X www.nazaragha salam.ir

عنوان بنر

نیازمندی ها

تبلیغات 1 تبلیغات 2  3تبلیغات

مطالب پیشنهادی

گفتگو با کربلایی مصطفی بحرینی مداح قدیمی و خوش صدای نظرآقا + عکس

  • 21:43
  • 537  بازدید

 

لطفا در آغاز آنچه که خوانندگان نظراقا سلام باید از شما بدانند بفرمایید :

بسم الله الرحمن الرحیم ، بنده مصطفی بحرینی ساکن روستای نظراقا متولد سال 1342 و دارای مدرک تحصیلی سیکل هستم

کربلایی مصطفی بحرینی مقدم

از چگونگی شروع فعالیت های مذهبی بگویید:

از همان دوران کودکی چون ما حسینیه در محل داشتیم ، پسر خاله هایم آقایان رزمجو ما را به سوی حسینیه و هیئت های مذهبی آوردند و از کودکی با اذان گویی وارد کارهای مذهبی شدم تا امروز که در خدمت خدمتکاران اهل بیت هستم .

مشوقتان در امر مداحی چه چیزی یا کسی بود؟

واقعیت امر، اولین کارها با تشویق حاج شیخ احمد و حاج شیخ حسین رزمجو بود بقول معروف روحیه میدادند به آدم و خود روحانیت محل حاج سید غلامحسین موسوی و حتی معلمین عزیز بسیار منو تشویق میکردند و همکاری داشتند که من روز به روز در این راه موفق بشم.

کربلایی مصطفی بحرینی مقدم

عامل اصلی ورود شما به عرصه ی مداحی چه بود؟

خوب ببینید من همانطور که قبلا هم گفتم دارای حسینیه در محل بودیم خودم هم سر شوق بسیاری داشتم که بتونم روزی در این راه قدم بگذارم وقتی تونستم از صدایی که خدا بهم داده بهره ببرم چرا برای نوکری اهل بیت ازش استفاده نکنم

به نظر شما مداحی و نوکری اهل بیت اکتسابی است یا انتصابی؟

خوب این بالاخره هر کس که بتوانند قدم در این راه و زمینه بگذارد مطمن باشید که راه بسیار خوبی است حالا اگر ما این راه را انتخاب کنیم میتونیم موفق باشیم ولی بنظر من داشتن یه صدای خوب زیاد مطرح نیست مهم راه امام حسین (ع) را ادامه دادن است یعنی بیشتر اکتسابی است و اون شوق و علاقه ای که هر فرد در زندگی دارد تا بتواند به مقصد برسد .خیلی ها صدای خوبی دارند ولی معرفت اهل بیت را هنوز کسب نکرده اند پس بهتر است این فضایل کسب شود .

کربلایی مصطفی بحرینی مقدم

مداحی چه تاثیری در زندگی شخصیتان داشته است؟

مداح اگر به همه چیز توجه داشته باشد در زندگی نقش مداحی خیل موثر است از هر لحاظ که ببینی کسی که عشقش به اهل بیت است در زندگی موفق است چون دلش با کسانی است که راه خدا را دنبال کرده اند حالا شما هم راه آنها را ادامه دهید هرگز شکستی در زندگی نخواهید داشت. و تو زندگی شخصی یه قدم جلوتری بزارید خاطره ای تعریف کنم : زمان تصادف حسین پسرم و خواهرش من خیلی به فکر بودم همیشه از امام حسین (ع) شفای هر دو را میخواستم تا یک شب دخترم از خواب بلندشد در حالی که بسیار اشک میریخت بهم گفت که بابا حضرت علی اکبر(ع) را درخواب دیدم و بهم گفته که به شما بگویم نگران حسین نباش ضامن سلامتیش با ماست

از امام حسین (ع) چه میخواهید ؟

من تمام عمرم فقط از امام حسین (ع) عاقبت به خیری خواستم و میخوام ، همیشه هر وقت رو به قبله میکنم و دعای شب و روزم و عاقب به خیری است .

کربلایی مصطفی بحرینی مقدم

تفاوت سبک مداحی سنتی و سبک جدید در چیست؟

همانطور که میدانید ما در مداحی دارای دو سبک هستیم سبک سنتی و قدیمی که بیشتر در شهرهای جنوبی مطرح است و سبک کلاسیک که در شهرهای پرجمعیت تر و بزرگ شهر ها اجرا میشود. مخصوصا در روستای ما که سبک سنتی انجام میشود معمولا سبکها را با توجه به موقعیت جغرافیایی انتخاب میکنند، که من سعی میکنم از هر دوتا سبک استفاده کنم و هر دوتا رو اجرا کنم .

میزان تاثیر گذاری مداح در جذب جوانان به سمت فعالیت های مذهبی را چگونه میبینید.

بسیار تاثیر بالایی دارد یک مداح میتواند مانند یک سخنور، جوانان را پای صحبت بنشاند و تمام زندگی روز مردم را در قالب مداحی و به سبک شعر گوش و دل مردم بخصوص جوانان برساند.

به نظر شما رسالت یک مداح چیست؟

یک مداح باید خودش را بشناسد یعنی از هر لحاظ خودساخته باشد حتی از لحاظ پوشش، رفتار، منش پس باید اول خودش را بسازد تا بعد هم بتواند مردم را بشناسد .

از اشعار کدام شاعرها استفاده میکنید.؟

از اشعار شاعر خاصی استفاده نمیکنم بیشتر اشعار را با توجه به سبک موجود انتخاب میکنم و سعی میکنم مختلف باشد .

کربلایی مصطفی بحرینی مقدم

بهترین شعر با نوحه ای که خوانده اید و بیشترین تاثیر را بر روی شما دارد چیست ؟

شعرها در زمینه بحث امام حسین (ع) همه زیباست ببینیم دل به کجا میرود ،دلی هم که به سمت حسین (ع) میرود با کوچکترین تلنگر شکسته میشود

اما این متن چاوشی گه میگوید: بر مشامم میرسد هر لحظه بوی کربلا ... بر دلم ترسم بماند ارزوی کربلا

واقعآ این تکه را خیلی دوست دارم و زیباست.

خاطره انگیز ترین اجرای شما در چه سالی و کجا بوده است ؟

همه اجراها برای خودم خاطره انگیز است. ولی سال چهارم رحلت امام در جماران بودم و توفیق اجرای مداحی و سعادت این راه داشتم که در خدمت مردم مداحی کنم و اون روز یک روز بیادماندنی برایم بود.

عضو کدام هیئت مذهبی در روستای نظراقا هستید ؟

من الان در خدمت همه ی هیئت های مذهبی روستا هستم ولی قبلا مسئول هیت ابوالفضل روستا بودم .ولی همکاری با همه ی برادران میکنم .

استاید شما در امر مداحی چه کسانی بوده اند؟

در تهران حاج آقا طاهری بودند و در استان هم حاج آقا خرسندی مسول کل مداحان استان

از خود چه به یادگار گذاشته اید؟

والا اینو بهتره که مردم جواب بدهند چون یادگار از طرف من رو مردم انتخاب میکند.

تا حالا در محضر کدام یک از بزرگان کشوری اجرا کرده اید ؟

خوب همانطور که گقتم در جماران اجرا داشتم یک بار هم در استان در خدمت مسولین کشوری دعوت شده به استان اجرا داشتم .

بهترین مداحان نظرآقا به نظر شما چه کسانی هستند؟

الحمدالله کار همه خوب و با کیفیت است من خودم کار همه رو دوس دارم ولی، جناب آقای عیسی فتحی و بخصوص عباسزاده پیشرفت خوبی هم داشتند.

مداحی مناسب بنظر شما چیست؟

خوب یک مداحی مناسب مداحی است که اول از همه بتواند پیام عاشورا را خوب منتقل کند حتی با مداحی بعد از بتواند به محیط تسلط کامل داشته باشد و کنترل کامل و همچنین باید همیشه بهترین اجرا را داشته باشید چون مخاطب مردم هستند.

الگوی شما در بین مداحان بزرگ کشوری چه کسانی هستند؟

من از صادق اهنگران خیلی خوشم میاد و جناب اقای طاهری و سعی میکنم از سبک این دو مداح استفاده کنم .

کربلایی مصطفی بحرینی مقدم

تفاوت عزاداری در نظرآقا با دیگر روستاها در چیست؟

بنظر من بزرگترین تفاوت در نظراقا، تقسیم کاری است که انجام شده است همانطور که میبینید یک هیئت مسئول نعش، هیئتی دیگر مسئول تعزیه و هیئتی دیگر مسئول دمبام زنی و چیز های دیگر است پس همین تقسیم کار با جمعیت بالا از بزرگترین تفاوت در بین هیئتها است.

خوش صداترین مداح فوت شده نظرآقا چه کسی است؟

خدا بیامورز حاج محمد حسین رزمجو

توسل به کدام یک اهل بیت عصمت و طهارت شما را بیشتر متاثر میکند؟

واقعیت که همه ی اهل بیت در یک جایگاه قرار دارند ولی ما بوشهری ها همیشه سر زبانمان یا امام حسین (ع) و یا حضرت عباس(ع) است منم همیشه ارادت خاصی به این دو بزرگوار دارم .

تا بحال شده که از جهت شعر کمبود پیدا کنید ؟

خوشبختانه تا به امروز با یاری خدا و اهل بیت تا حالا به این مشکل برنخوردم چون بنظرم اهل بیت همیشه کمکم میکنند و منم هیچی از خودم ندارم .

چه توصیه ای برای بهتر برگزار شدن مراسم عزاداری در نظرآقا دارید.؟

برای بهتر برگزار شدن باید مسئولین هیئت ها از همین الان همه وسایل خود را آماده کنند و تدارکات لازم را بچینند بقولآ باید کل روستا را سیاه پوش کنند و حتی مردم هم کمک کنند مثل اجرای مراسم استقبال محرم .

کربلایی مصطفی بحرینی مقدم

جالب ترین انتقادی که به شما شده است ؟

من در تمام عمرم سعی کردم تمامی انتقادها را بشنوم و و آنها را با دیده ی منت بپذیرم. و تا حالا انتقاد خاصی نشده

سخن خاصی که همیشه در ذهنتان هست را به ما بگویید :

همین که ما اسمی از حسین ببریم و دلمان به سمتش باشه و صادقانه به این سمت بریم و امر به معروف و نهی از منکر بشه اگر ما این فرایض را انجام بدهیم. یعنی ای عزیزانی که میاید در تعزیه پیام عاشورا این است.

صحبت پایانی:

تشکر فراوان دارم از مدیریت محترم سایت نظراقا سلام برای وقتی که گذاشتید. من همیشه در همه ی امور در خدمت همه ی هیئت های مذهبی هستم و در حد توانم کمک میکنم.

من الله توفیق.



مطالب مرتبط:

1) مديريت، نظراتي که حاوي توهين ، هتاکي ، افترا و مسخره کردن شخص يا گروهي باشد را منتشر نخواهد کرد.
2) نظرات تبليغاتي ( معرفي سايت هاي تبليغاتي ) درخواست تبادل لينک منتشر نخواهد شد
3) لطفا جهت بوجود نيامدن مسائل حقوقي از نوشتن نام مسئولين و شخصيت ها تحت هر شرايطي خودداري نمائيد.
4) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.

نظرات برای این مطلب
  • 9 سال پیش - 19:01
    ایول به آقای بحرینی امیدوارم امسالم سنگ تموم بزارهشکلک
کد امنیتی رفرش

برترین های نظرآقا سلام

هیئت های مذهبی روستای نظرآقا

گالری تصاویر

درباره ما

نظرآقا سلام

سایتی که در پیش روی شما قرار گرفته(نظرآقا سلام) سایت رسمی نظرآقا(مرکز دهستان زیرراه) است این سایت در شهریور ماه 1391 و با هدف خدمت و اطلاع رسانی به مردم شریف مرکز دهستان زیرراه و انعکاس مشکلات نظرآقا به مسئولین بخش، شهرستان و استان طراحی شده است. و برای چنین هدفی همواره در تلاش هستیم تا خدمات سایت را گسترش دهیم. این امر محقق نمیشود، جز با همت بلند و همکاری صمیمانه شما عزیزان. از سروران دلسوز خواهشمندیم تا در رفع نواقص و بالندگی این جریان و حرکت منت گذارده و مدیران این سایت را یاری رسانند.